Allergieën

bij ernstige zaken is het altijd verstandig eerst je dierenarts te raadplegen

Moderator:fransoos

Gebruikersavatar
Fellow frenchie
puber
puber
Berichten:31
Lid geworden op:17 jun 2018 22:25
Locatie:Maastricht
Allergieën

Bericht door Fellow frenchie » 16 apr 2019 22:42

Lieve frenchies,

Daar ben ik helaas weer fellow is echt een pech hondje eerste klas. Het begon maand geleden met een ontsteking op zijn wang vervolgens een oogontsteking nu weer een oorontsteking en pootjes die helemaal kapot gelikt zijn.
De dierenarts geeft aan dat dit weer komt door zijn allergie terwijl hij kreegt hier maandelijks een artuvetrin injectie voor en staat op speciaal voer. Ben ondertussen een beetje ten einde raad want zoals jullie weten is fellow een aantal maanden geleden ook al twee keer aan een patella geopereerd. Het beestje is 1,5 jaar en heeft al zoveel moeten doorstaan en zoveel geld gekost.
Ik zoek dus nu eigenlijk een ander oplossing. Ik was zelf al aan het denken aan de alternatieve route om zijn immuunsysteem misschien te versterken want dit is gewoon niet meer leuk zowel voor hem als voor mij. Hebben jullie misschien tips? Voor een goed middeltje of een arts in Limburg Nederland?
Hij krijgt nu momenteel ook atopica.
Allee bij elkaar kost enorm veel geld per maand en is eigenlijk alleen maar puur symptoombestrijding. En al die troep lijkt me ook echt niet gezond voor zo’n jonge hond.

Frenske
veteraan
veteraan
Berichten:1262
Lid geworden op:20 jan 2019 18:16

Re: Allergieën

Bericht door Frenske » 17 apr 2019 09:06

Hoi, omdat ik er toen nog niet was ook namens mij welkom op dit forum.

Ik heb er (nog) niet mee te maken mee te maken, dus aan mij heb je op dit vlak nog niets.

Ria (Aris) heeft wel laatst een prik gehaald voor allergieen, voor een van haar honden en dat schijnt te helpen.


Ik las trouwens in je andere topic dat je nog geen jaar geleden enorm veel kosten hebt gemaakt voor een of meerdere PL-operaties bij je bulletje.

Een fokker is volgens de Dierenwet aansprakelijk voor alle erfelijke aandoeningen bij nakomelingen, indien de fokker er niet alles aan gedaan heeft, bijv. door testen, om deze erfelijke aandoeningen te voorkomen.

Juist omdat het in de genen zit, hadden beide ouders getest en goed bevonden moeten worden, alvorens deze ouders voor de fok te gebruiken.

Een fokker moet zich realiseren, dat als hij/zij willens en wetens door de vader- en moederhond niet te testen, pups met erfelijke aandoeningen op de wereld zetten; zij daar verantwoordelijk voor zijn.

Tegenwoordig kan je niet voor de "pret" fokken; je bent en blijft verantwoordelijk voor de gevolgen. Mensen die deze verantwoording niet willen nemen, moeten niet fokken.



citaat
Gezondheids- en welzijnswet voor dieren
Geldend op Zichtdatum 15-04-2019
Afdeling 5.
Het fokken met dieren
Artikel 55

1
Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden regelen gesteld omtrent het fokken met dieren van bij die maatregel aangewezen soorten of categorieën van dieren. Deze regelen kunnen onder meer betrekking hebben op:
a.
de methode van fokken;
b.
het registreren, identificeren en certificeren van dieren;
c.
het voorafgaand aan het fokken door de fokker te verrichten of te doen verrichten onderzoek bij een dier waarmee wordt gefokt naar de aanwezigheid van aandoeningen die de gezondheid of het welzijn van het dier of de nakomelingen van het dier kunnen aantasten, alsmede de methoden die daarbij worden gebruikt.
2
Bij algemene maatregel van bestuur kan het worden verboden een dier dat beschikt over één of meer aangewezen aandoeningen of uiterlijke kenmerken die de gezondheid of het welzijn van het dier of de nakomelingen van het dier kunnen aantasten te fokken of voor de fok te gebruiken.
3
Bij algemene maatregel van bestuur kan het worden verboden een dier dat beschikt over één of meer aangewezen aandoeningen of uiterlijke kenmerken waarvoor krachtens het tweede lid een fokverbod is ingesteld, ten verkoop in voorraad te hebben, ten verkoop aan te bieden, te verkopen, te kopen, toe te laten tot een tentoonstelling, keuring of wedstrijd dan wel om met een dergelijk dier deel te nemen aan een tentoonstelling, keuring of wedstrijd.

Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0005662/2003-01-21/1



Als je hulp nodig hebt voor het wettelijk aansprakelijk stellen van de fokker, dan kan je de Stichting Dier & Recht inschakelen. Deze Stichting heeft veel ervaring met deze zaken.
http://www.dierenrecht.nl/gewonnen-rech ... chikkingen
mailadres: info@dierenrecht.nl

aris26
NERD !!!!!!
NERD !!!!!!
Berichten:5379
Lid geworden op:27 mar 2009 14:07
Locatie:delft
Contacteer:

Re: Allergieën

Bericht door aris26 » 17 apr 2019 10:25

Wat balen zeg dat Fellow zoveel pech heeft
Zijn zn pootjes nu genezen ???
Levi heeft ook allergieën
Daar had ze eerst apoquel voor
En sinds vorige maand een injektie cytopoint
https://www.mcvoordieren.nl/de-10-meest ... cytopoint-
Ze kluift nu amper meer op haar poten
Maar wat je zegt .is symptoombestrijding
Ze hadden hier ook
Roal canin anallergenic
Daar deed ze het heel goed op
Ze krijgen hier ook alleen maar natuurlijke snoepjes
Je zou de allergie testen kunnen doen
Dan weet je precies waar hij nou last van heeft
Heel veel sterkte







Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


groetjes Ria -Dexter en Levi

lia
junky
junky
Berichten:4616
Lid geworden op:21 jan 2012 11:03
Locatie:bennebroek

Re: Allergieën

Bericht door lia » 17 apr 2019 20:50

Het zit je niet echt mee he!
Ik ben bang dat je altijd met symptoombestrijding bezig bent.
Het ligt er ook aan waarvoor hij allergische is.
Is het voer?
Als het bijv om grassen en meelmijt gaat wordt het wel moeilijker om die te vermijden.
Je zou over kunnen stappen op vlees,is glutenvrij.
Is hij al getest?
Ik hoop dat je snel een goede oplossing vind voor je mannetje.
Bouly voor altijd in ons hart*08-08-2005/†14-09-2012
Max we zullen je nooit vergeten *18-05-2005/†21-05-2013
Roxy we zullen je nooit vergeten*03-03-2007/†10-05-2017
img http://i67.tinypic.com/2z83fqh.jpg /img

Frenske
veteraan
veteraan
Berichten:1262
Lid geworden op:20 jan 2019 18:16

Re: Allergieën

Bericht door Frenske » 18 apr 2019 10:03

Hoe doen ze de allergie-onderzoeken eigenlijk, waarop getest wordt?

aris26
NERD !!!!!!
NERD !!!!!!
Berichten:5379
Lid geworden op:27 mar 2009 14:07
Locatie:delft
Contacteer:

Re: Allergieën

Bericht door aris26 » 18 apr 2019 10:58

https://www.anicura.nl/behandelingen-di ... rgie-hond/


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


groetjes Ria -Dexter en Levi

Gebruikersavatar
Fellow frenchie
puber
puber
Berichten:31
Lid geworden op:17 jun 2018 22:25
Locatie:Maastricht

Re: Allergieën

Bericht door Fellow frenchie » 18 apr 2019 21:41

Lieve allemaal,

Sorry voor de late reactie had het enorm druk.
Fellow heeft heeft zowel een omgeving allergie als een voedselallergie. Vers vlees heb ik al eens geprobeerd was alles behalve een succes alleen maar diarree en overgeven.
Ik heb uren gezocht op internet en ga toch nog maar eens doils skin proberen en hem een reinigingsdienst geven.
Allergie testen worden gedaan door middel van een bloedtest.
Daardoor weet ik dat hij voor meelmijt,copramijt, farinaemijt,ruwe berk, hazelaar, handjesgras,kropaar, en veldbeemgras allergisch is.

Gebruikersavatar
Fellow frenchie
puber
puber
Berichten:31
Lid geworden op:17 jun 2018 22:25
Locatie:Maastricht

Re: Allergieën

Bericht door Fellow frenchie » 18 apr 2019 21:44

En bedankt Franse voor de uitgebreide informatie wat betreft fellow zijn pootje. Alleen heb dit al allemaal uitgezocht en kans dat ik de zaak zou verliezen was aanwezig. En heeft me allemaal al genoeg gekost dus geen zin in een rechtszaak en dan misschien ook nog een verliezen en achterblijven met nog meer kosten. Maar toch lief dankjewel.

Gebruikersavatar
Fellow frenchie
puber
puber
Berichten:31
Lid geworden op:17 jun 2018 22:25
Locatie:Maastricht

Re: Allergieën

Bericht door Fellow frenchie » 18 apr 2019 21:46

Sorry frenske haha ik heb beetje een typgebrek hier Is zo klein op je telefoon telefoon haha.

lia
junky
junky
Berichten:4616
Lid geworden op:21 jan 2012 11:03
Locatie:bennebroek

Re: Allergieën

Bericht door lia » 18 apr 2019 22:14

Hij is voor veel dingen allergische..pffff
Huisstofmijt is zo moeilijk te vermijden.
Hij is ook allergische voor meelmijt,waarom dan brokjes?
Reageerd hij ook niet goed op carnibest?
Ik vind he erg zielig voor jullie!!
Zoveel ellende al.
Ik hoop dat je een goede oplossing vind voor de jeuk.
Wat ik wel deed was haar pootjes insmeren met sudocreme.
Bouly voor altijd in ons hart*08-08-2005/†14-09-2012
Max we zullen je nooit vergeten *18-05-2005/†21-05-2013
Roxy we zullen je nooit vergeten*03-03-2007/†10-05-2017
img http://i67.tinypic.com/2z83fqh.jpg /img

Frenske
veteraan
veteraan
Berichten:1262
Lid geworden op:20 jan 2019 18:16

Re: Allergieën

Bericht door Frenske » 18 apr 2019 23:09

O

Frenske
veteraan
veteraan
Berichten:1262
Lid geworden op:20 jan 2019 18:16

Re: Allergieën

Bericht door Frenske » 18 apr 2019 23:09

Ben even vergeten wat Sanudo voor shampoo gebruikt voor haar hond, dus dat zou ik dan ook proberen en hoe gek het ook klinkt de besmette plekken insmeren met citroensap DAGELIJKS.

Verder even googelen voor een Holistische Dierenarts, waarbij acupunctuur ook mss een optie is.

Ook is overgaan op vlees best wel nog eens het proberen waard omdat daar dan ook geen gluten in zitten.

Overgevoeligheid voor mijten

Eerst wat achtergrondinformatie over de genoemde mijtsoorten.
De hooimijt, ook wel oogstmijt of Trombicula autumnalis genoemd, komt vooral tijdens de late zomer, begin herfst veel voor. Hierover is het meeste te vinden.
De Copramijt ofwel Tyroglyphus longion veroorzaakt copra-schurft, dit is een jeukende, papuleuze huiduitslag. Meer is mij hierover niet bekend.

Over de Farina-mijt, dit is officieel de Tyroglyphus farinae ofwel meelmijt is weinig meer bekend, dan dat deze, net als de overige mijten veel op granen voorkomen en vroeger “bakkersjeuk” veroorzaakten.
In het algemeen geldt voor al deze mijten dat ze het beste groeien bij vochtig, warm weer, in Nederland in de zomer-herfst. Ze komen helaas ongeveer overal voor: vooral op de (landbouw)grond, in gebieden met veel konijnen/hazen, in vochtige gebieden, op lang gras, in lage struiken en ook in tuinen. Het is dus heel moeilijk contact ermee te voorkomen. De larven van de mijten zijn besmettelijk en kunnen een allergie veroorzaken. Deze larven hebben een gastheer nodig om te kunnen groeien, dit kunnen honden, katten, knaagdieren en mensen zijn. Bij de mens veroorzaakt de beet meestal kleine bultjes rondom de enkels, die enkele dagen flink kunnen jeuken. Bij honden is het meestal jeuk rond de poten, het hoofd en abdomen. De larven hechten zich vast en voeden zich m.b.v. weefselvocht van de gastheer. De beet zelf veroorzaakt geen reactie, maar het speeksel dat de larven inspuiten ter vertering, kan een overgevoeligheidsreactie veroorzaken.

Zoals je ziet is het ondoenlijk deze mijten in de zomer te ontlopen. Je zult de hond dus moeten behandelen tegen de mijten en tegen de overgevoeligheid hiervoor. Mijn adviezen luiden derhalve:
Vaak is de hond ook gevoelig voor andere dingen, of worden de reacties door elkaar versterkt. Derhalve zijn goed voer, regelmatige vlooien- en wormenbestrijding essentieel voor een goede basisconditie en -gezondheid.
Bij een homeopathische behandeling kun je allergicur geven om allergische reacties te verminderen in combinatie met dermacur om de algemene huidfunctie te verbeteren en sneller te laten herstellen. De zure drank digesticur kun je ter ondersteuning geven zodat de spijsvertering beter verloopt en afvalstoffen sneller het lichaam verlaten. De 2 kuren afmaken en kijken of de huidreactie verbeterd is (een homeopathisch middel kan de eerste dagen tot 2 weken een verergering van de klachten geven, dan dient de dosering iets verlaagd te worden).
Werkt dit niet (voldoende), dan treden de overgevoeligheidsverschijnselen toch weer op (jeuk, eventueel ontstekingen en haaruitval). Het is dan zaak te zorgen dat de oorzaak van de allergie, de mijt(larve), vernietigd wordt en de symptomen worden bestreden. Dit kan door de aangetaste plekken dagelijks met citroensap te deppen (mijten houden niet van een zuur milieu) of een anti-mijtenmiddel te gebruiken (vaak een farmaceutische shampoo). De jeuk die optreedt kun je verhelpen door de natuurlijke Huidolie aan te brengen op de plekken, dit werkt altijd verlichtend.

N.B. Het is van belang een huidaandoening gelijk vanaf het begin te behandelen, want bij constant jeuken wordt het probleem steeds erger, omdat dan ook secundaire (bacteriële) ontstekingen kunnen optreden.

Frenske
veteraan
veteraan
Berichten:1262
Lid geworden op:20 jan 2019 18:16

Re: Allergieën

Bericht door Frenske » 18 apr 2019 23:10

Sorry ik post steeds dubbel, kan dr niks aan doen. :oops:

Gebruikersavatar
Fellow frenchie
puber
puber
Berichten:31
Lid geworden op:17 jun 2018 22:25
Locatie:Maastricht

Re: Allergieën

Bericht door Fellow frenchie » 20 apr 2019 12:23

Dankjewel voor het meedenken.
Ja heb hem toen idd op carnibest gezet maar was echt geen succes. Heb nu skin doils besteld en door middel van de site voerwijzer uren gezocht naar een redelijke goede brok en dat is dus wolfsblut black bird. Zodat hij niks krijgt wat hij ooit al eens in voeding heeft gehad. Heb nu idd een afspraak gemaakt bij een holistische dierenarts, dus ben eens benieuwd wat hij zegt.
Verder wordt fellow idd met speciale shampoo elke week gewassen tegen de mijten in het allergie seizoen. Vorig jaar had hij namelijk een enorme mijten infectie. Hij rook toen echt enorm zuur was echt zielig.

lia
junky
junky
Berichten:4616
Lid geworden op:21 jan 2012 11:03
Locatie:bennebroek

Re: Allergieën

Bericht door lia » 20 apr 2019 13:37

Paardenmelk schijnt ook te helpen.
Is het met zijn patella nog goed gekomen?
Bouly voor altijd in ons hart*08-08-2005/†14-09-2012
Max we zullen je nooit vergeten *18-05-2005/†21-05-2013
Roxy we zullen je nooit vergeten*03-03-2007/†10-05-2017
img http://i67.tinypic.com/2z83fqh.jpg /img

Plaats reactie