Vaccineren

bij ernstige zaken is het altijd verstandig eerst je dierenarts te raadplegen

Moderator:fransoos

Miran
puber
puber
Berichten:41
Lid geworden op:08 jul 2019 22:56
Vaccineren

Bericht door Miran » 05 aug 2019 19:28

Het is toch ongelofelijk hoeveel ik momenteel op internet zit. Ik betrap me er zelf op. Precies zoals ik in een eerdere post van Astrid las: ik wil het ook goed doen. En ik stuit toch op best wat tegenstrijdigheden. Puppy inenting is noodzakelijk tm 12 weken. Daarna schijnt het helemaal niet nodig te zijn. Natuurlijk wil je het beste voor je pup. Maar er komt ook sentiment bij kijken, net zoals bij een baby. Er wordt door fabrikanten en winkels zo op je gevoel in gespeeld; je wilt immers het beste voor je kind. Maar of echt alles nodig is?
Nou goed, vanmiddag Lola laten vaccineren voor Parvo en Weil. Da gaf aan dat het ook verstandig was om de kennelhoest direct mee te nemen ivm de puppy cursus. Niet geheel onverstandig.
Vervolgens ontwormen, anti vlooien. Persoonlijk vind ik anti vlooienmiddel gebruiken niet nodig wanneer ik nog geen vlo heb gezien.
Nou, het was zomaar even een gedachte.

Sanudo
adult
adult
Berichten:834
Lid geworden op:23 nov 2018 19:36

Re: Vaccineren

Bericht door Sanudo » 05 aug 2019 19:37

Het is ook lastig. Ik heb met mijn eerdere honden na 1 jaar niet meer gevaccineerd. Maar ik weet eigenlijk nog niet hoe ik dat met Pipa en Jaxx ga doen. Volgens mij is het zolang je niet naar het buitenland gaat met ze niet noodzakelijk. Qua vlooien zou ik wel preventief behandelen, maar dat kan gewoon met natuurproducten. Bijv knoflook of lavendelolie. Ontworming heb ik bij Jaxx wel volgens schema gedaan. Voor de rest zou het eens per 4 maanden of 2x per jaar moeten, maar ik doe dat 1x per jaar. Verder moet je je niet laten leiden wat een ander zegt of denkt. Je moet doen wat je gevoel je ingeeft en waar jij je gerust bij voelt. En zolang je er zo over denkt en mee bezig bent, kun je nooit iets "fout" doen.

Frenske
veteraan
veteraan
Berichten:1262
Lid geworden op:20 jan 2019 18:16

Re: Vaccineren

Bericht door Frenske » 05 aug 2019 19:48

Kennelhoest idd nodig voor cursus, of dagopvang ed. Rabies heb ik ook gedaan, voor over de grenzen met vakantie en reizen en de streek waar ik woon.

Ik laat mijn honden vanaf volgend jaar titteren, als het niet nodig is en er zijn nog genoeg anti-stoffen, dan doe ik het niet.
Ga ik ook met ontwormen doen, mestonderzoek.

Ik ben wel tuk op Ziekte van Weil, omdat ik in het verleden ook een hond had die dit kreeg. Als je dat een keertje meegemaakt hebt en hoe ziek die honden daarvan zijn, als ze het al overleven.
Trijntje moet nog alleen Rabies over 3 weken en dan zit dat enten er al op voorlopig.

Maar eerlijk is eerlijk, zo regelmatig, na puppyspuiten, gingen wij ook niet met de "huishonden" om te enten.
Alleen de honden van mijn partner, die op "wedstrijd" gingen, dan moest het verplicht. Is mss wel onverstandig geweest, maar toen was dat nog niet zo. ook werd er niet zoveel naar een DA gegaan, en laat ik dan helemaal eerlijk zijn, toen aten honden ook vaak genoeg nog tafelresten en met de pot mee. :oops:

lia
junky
junky
Berichten:4616
Lid geworden op:21 jan 2012 11:03
Locatie:bennebroek

Re: Vaccineren

Bericht door lia » 05 aug 2019 20:14

Ik zou ook geen vlooienmiddel gebruiken als ze geen vlooien heeft.
Ik ontworm Rico,maar ook alleen maar omdat we op vakantie gaan en het meteen effectief tegen zandvliegen en hartworm is.
Maar zolang ze geen wormen heeft...
Bouly voor altijd in ons hart*08-08-2005/†14-09-2012
Max we zullen je nooit vergeten *18-05-2005/†21-05-2013
Roxy we zullen je nooit vergeten*03-03-2007/†10-05-2017
img http://i67.tinypic.com/2z83fqh.jpg /img

Miran
puber
puber
Berichten:41
Lid geworden op:08 jul 2019 22:56

Re: Vaccineren

Bericht door Miran » 05 aug 2019 21:43

@ Sanudo: zo sta ik er ook in. Laat me leiden door mijn gevoel. Lavendelolie tegen vlooien? Wauw, dat is mij onbekend maar lavendelolie zeker in huis. Hoe gebruik ik dit dan? Wat druppeltjes in haar nekje?

Sanudo
adult
adult
Berichten:834
Lid geworden op:23 nov 2018 19:36

Re: Vaccineren

Bericht door Sanudo » 05 aug 2019 22:00


Miran schreef:Lavendelolie tegen vlooien? Wauw, dat is mij onbekend maar lavendelolie zeker in huis. Hoe gebruik ik dit dan? Wat druppeltjes in haar nekje?
Ik gebruik de druppels van Washbar en geef ze eens per 3-4 weken een druppeltje in de nek en boven de staart. Meer dan een druppel is echt niet nodig. Nog geen vlo gezien. Die van ons reageren allergisch op chemische middelen. Dan krijgen ze allemaal bulten. Dus dit is echt een uitkomst voor ons.
Afbeelding

Miran
puber
puber
Berichten:41
Lid geworden op:08 jul 2019 22:56

Re: Vaccineren

Bericht door Miran » 05 aug 2019 22:06

Top! Ga ik doen! Dank je

Frenske
veteraan
veteraan
Berichten:1262
Lid geworden op:20 jan 2019 18:16

Re: Vaccineren

Bericht door Frenske » 06 aug 2019 10:06

Oh die heb ik nog niet, wel zeep en spray voor enge beestjes, van Washbar.

Helpt dat ook tegen teken Sandra? Die vind ik toch zo vies, daarom had ik die Advantix-druppels.
En die grote horrorteken, waar kun je die eigenlijk mee verdelgen?, ik moet er iig niet aan denken zo n joekels te moeten weghalen.

Frenske
veteraan
veteraan
Berichten:1262
Lid geworden op:20 jan 2019 18:16

Re: Vaccineren

Bericht door Frenske » 08 aug 2019 07:47

lia schreef:
05 aug 2019 20:14
Ik zou ook geen vlooienmiddel gebruiken als ze geen vlooien heeft.
Ik ontworm Rico,maar ook alleen maar omdat we op vakantie gaan en het meteen effectief tegen zandvliegen en hartworm is.
Maar zolang ze geen wormen heeft...
Ik moet bekennen, dat ik Trijntje nog niks heb gegeven voor vlooien, buiten dat ik haar heb gewassen met Washbar en eens ingesprayed bij haar nek, met vlooienspray van DA. Ik vind het een beetje eng omdat Frenske haar likt, dus ik doe het zo min mogelijk, tot dat spul op is. Maar of het voor teken werkt? Wel nog niks gezien, en ik vlooi regelmatig, want ik vind dat zo vies vlooien en teken. {7}

@Lia,
maar als je 2 x keer per jaar op vakantie gaat Lia, dan wordt Rico toch 2x keer per jaar ontwormd.
Dat vind ik ook best wel regelmatig. Ik weet ook niet of ik dat zo vaak ga doen als "voorgeschreven" nadat ze pup- af zijn. Zolang ik het niet zie en anders ev. een mestonderzoek. Die middelen lijken me namelijk niet goed voor de maag en de darmflora en volgens mij maak je daar dan alles mee kapot en moet dat ook alweer opnieuw opgebouwd worden.

Zijn er geen kruiden of htk-middelen om dat tegen te gaan. (wormen)

Mijn moeder gaf Russell haar JR, altijd knoflox-tabletjes. Ze slikten ze met zijn twee-tjes zolang ze samen zijn geweest, 16 jaar, maar dat schijnt niet zo goed te zijn. las ik laatst ergens, anders zou ik het ook wel doen. dat hondje heeft nooit wormtabletten gehad, haar hele leven. En altijd op consult bij DA geweest.

Bullenboel
veteraan
veteraan
Berichten:1132
Lid geworden op:27 jan 2018 15:05

Re: Vaccineren

Bericht door Bullenboel » 08 aug 2019 21:46

Vergeet niet dat er per saldo steeds meer honden en katten in Nederland zijn bij gekomen.
Dus ook steeds meer wormen en vlooien.

Dat wormen en vlooien in de cyclus inherent zijn aan elkaar ( dat blijken nog maar weinig mensen te weten......).

En de vlooien, wormen, teken en luizen steeds immuner worden voor alle anti- middelen.....
Dussss we kunnen het niet vergelijken met vroeger, toen vrijwel alles met de pot mee at, en er weinig vlooien of wormen medicatie bestond.

lia
junky
junky
Berichten:4616
Lid geworden op:21 jan 2012 11:03
Locatie:bennebroek

Re: Vaccineren

Bericht door lia » 08 aug 2019 22:06

Als je het zo bekijkt,wordt Rico idd.regelmatig ontwormt.
Ik heb dan de seresta band omdat hij vorig jaar veel vlooien had.
Maar zou niet standaard vlooienmiddelen gebruiken.
Bouly voor altijd in ons hart*08-08-2005/†14-09-2012
Max we zullen je nooit vergeten *18-05-2005/†21-05-2013
Roxy we zullen je nooit vergeten*03-03-2007/†10-05-2017
img http://i67.tinypic.com/2z83fqh.jpg /img

Miran
puber
puber
Berichten:41
Lid geworden op:08 jul 2019 22:56

Re: Vaccineren

Bericht door Miran » 08 aug 2019 22:14

Nou! Of ik ben bijziend of zoiets. Het is niet dat ik er nu zo mee bezig ben met vlooien. Maar toch elke avond als Lola bij mij op de bank ligt, vlooi ik haar. Had tot vandaag nog niets gevonden. Vanmorgen was ik even met haar bij de dierenarts; gewoon voor wat afspraken etc. We hebbe daar toch al met al 30 minuten aan de balie gestaan.
Ik had haar meegenomen omdat ze anders aldoor in haar bench moet. Vind ik sneu en dacht: neem haar gewoon lekker even mee. Ineens vanmiddag haal ik 5 vlooien van haar af!! En dikke!! En afgelopen maandag toen ik met haar bij de da was, zag ik ze gewoon lopen op die witte vloer!!! Dat ik wel dacht: bah! Wat is dit!
Ik weet het natuurlijk niet zeker maar begin me af te vragen of ze daar vandaan komen. Uiteraard maakt het niet zo heel veel uit (en ergens vind ik ook wel; heb dit nog niet eerder bij een da praktijk gezien).
Heb haar direct de Advantage 40 gegeven. Bah!!! Krijg er gwooon jeukkkk van!!! 🙈

lia
junky
junky
Berichten:4616
Lid geworden op:21 jan 2012 11:03
Locatie:bennebroek

Re: Vaccineren

Bericht door lia » 11 aug 2019 17:24

Die komen vast bij de da vandaan.
Vieze beesten,bahhh
Bouly voor altijd in ons hart*08-08-2005/†14-09-2012
Max we zullen je nooit vergeten *18-05-2005/†21-05-2013
Roxy we zullen je nooit vergeten*03-03-2007/†10-05-2017
img http://i67.tinypic.com/2z83fqh.jpg /img

ibizabully
adult
adult
Berichten:487
Lid geworden op:24 mar 2018 09:26
Contacteer:

Re: Vaccineren

Bericht door ibizabully » 11 aug 2019 18:26

ff test want 2x mijn verhaal getypt en ploef...eraf

ibizabully
adult
adult
Berichten:487
Lid geworden op:24 mar 2018 09:26
Contacteer:

Re: Vaccineren

Bericht door ibizabully » 11 aug 2019 18:30

ok herkansing dan :-)

wij enten op titteruitslag (na de puppyentingen) Bij Jack al 3 jaar niet bij hoeven enten.
Wel de kennelhoest, die kan je niet titteren (nog niet) en is verplicht bij pension.

Ontwormen ook niet standaard, bij vermoeden van wormen laat ik mestonderzoek doen
https://www.wormenco.nl/

Vlooien & teken behandel ik wel voor maar dat is natuurlijk ook handig bij ons. Wij zitten nooit zonder een WashBar flesje {13}
De druppels zijn overigens tegen vlooien, teken, dazen, muggen EN zandvliegen Astrid. Voor de zandvlieg adviseren wij wel extra behandeling dagelijks met de Fresh Spray. Bij zon opgang en zon ondergang (schemer is de zandvlieg actief) even insprayen en het rotbeest zoekt liever een ander slachtoffer.

WashBar komt uit nieuw zeeland en daar is de zandvlieg een nationale plaag. Daarom zijn ze ook veel verder met het natuurlijk werenvan dat beestje

Plaats reactie