Straks in nieuwsuur

bij ernstige zaken is het altijd verstandig eerst je dierenarts te raadplegen

Moderator:fransoos

Frenske
veteraan
veteraan
Berichten:1262
Lid geworden op:20 jan 2019 18:16
Re: Straks in nieuwsuur

Bericht door Frenske » 10 aug 2019 18:35

Ja, al vond ik het wel een beetje chaotisch, maar Gaus is ook een drukke man.

En toch vraag ik me ook af, of er ook sancties komen tegen "het in bezit hebben" van een Fransje of Mops met een te korte neus. Het lijkt me nu nog erg verwarrend allemaal.

ibizabully
adult
adult
Berichten:487
Lid geworden op:24 mar 2018 09:26
Contacteer:

Re: Straks in nieuwsuur

Bericht door ibizabully » 10 aug 2019 19:08

Volgens mij is bezitten nog niet strafbaar hoor, gelukkig maar!

Begreep in ieder geval dat de boete per hond is, dus niet per nest gelukkig.
Gaus legde ook goed uit verschil tussen fokken binnen het ras en outcross. Ben het wel met een aantal fokkers eens dat er ook veel meer mogelijkheden zijn als de " foute" kleuren weer mee mogen doen. Daarmee vergroot je de poel al natuurlijk. Ben benieuwd of er ook echte kenners zijn die iets kunnen zeggen daarover...

stel nu dat de goede fokkers (dus niet de broodfokkers en de buitenlandse , al dan niet look-a-like fokkers) GEZAMENLIJK overeenkomen om binnen het ras met de NEK kleuren gaan fokken op gezondheid conform de nieuwe regels. Hoe lang duurt het dan voordat we " gezonde" fransjes hebben. Met uitroeien van HD zijn hier neem ik aan ervaringscijfers voor.

En dan dezelfde rekensom met outcross

Als we daar nu eens echte onderbouwing voor hebben, dan is een positief dialoog misschien ook weer mogelijk
Fokkers die echt gedegen onderzoek doen, wat van DNA afweten en erfelijkheid zouden hier wellicht iets over kunnen roepen.

Frenske
veteraan
veteraan
Berichten:1262
Lid geworden op:20 jan 2019 18:16

Re: Straks in nieuwsuur

Bericht door Frenske » 10 aug 2019 20:34

Je vergeet dat er al 5 jaar geleden deze wet is aangekondigd Marlies.

Er zijn allang fokkers die, volgens mij, met zowel dat selecteren op langere neuzen (ander uiterlijk) en daarmee fokken, zowel als met outcross, dat zijn immers de retro s die er nu al zijn, dus die liggen allang voor op de in werking treden van deze wet.

Driz
adult
adult
Berichten:386
Lid geworden op:07 apr 2018 12:16
Contacteer:

Re: Straks in nieuwsuur

Bericht door Driz » 10 aug 2019 21:01

ibizabully schreef:
10 aug 2019 19:08
Volgens mij is bezitten nog niet strafbaar hoor, gelukkig maar!

Begreep in ieder geval dat de boete per hond is, dus niet per nest gelukkig.
Gaus legde ook goed uit verschil tussen fokken binnen het ras en outcross. Ben het wel met een aantal fokkers eens dat er ook veel meer mogelijkheden zijn als de " foute" kleuren weer mee mogen doen. Daarmee vergroot je de poel al natuurlijk. Ben benieuwd of er ook echte kenners zijn die iets kunnen zeggen daarover...

stel nu dat de goede fokkers (dus niet de broodfokkers en de buitenlandse , al dan niet look-a-like fokkers) GEZAMENLIJK overeenkomen om binnen het ras met de NEK kleuren gaan fokken op gezondheid conform de nieuwe regels. Hoe lang duurt het dan voordat we " gezonde" fransjes hebben. Met uitroeien van HD zijn hier neem ik aan ervaringscijfers voor.

En dan dezelfde rekensom met outcross

Als we daar nu eens echte onderbouwing voor hebben, dan is een positief dialoog misschien ook weer mogelijk
Fokkers die echt gedegen onderzoek doen, wat van DNA afweten en erfelijkheid zouden hier wellicht iets over kunnen roepen.
Ik denk dat wanneer je als fokker kan aantonen verantwoord gefokt te hebben en er zitten 1 of 2 pups tussen met een iets kortere snuit er niet direct een boete wordt uitgedeeld. Dat kan tenslotte gewoon een terugslag zijn uit eerdere lijnen, dus als jij aantoon dat pa en ma wel voldoende snuitlengte hebben en je er zoveel mogelijk aangedaan hebt lijkt het me niet onbespreekbaar. ;-)

Wat betreft hoe snel het kan gaan. Nou ja heel snel. Ida poste gisteren al een pup dat prima voldoet, hawbucks daar loopt ook al het bewijs van rond dat je met 2 geschikte ouder dieren gewoon prima kan fokken volgens de nieuwe wet. Wanneer je met outcross wil werken dan zal je natuurlijk de eerste generatie een kruising hebben maar grote kant dat bij de 2de generatie dit alweer mee valt qua uiterlijk.
Maar goed dat is vooral gewoon boeren verstand, dus helemaal zeker weet ik het niet. Maar bij alle andere outcross projecten die ik zie is de F2(dus 2de generatie) gewoon weer voor het oog een zuivere rashond al komt ook daar wel eens een terugslag in voor.

Verder heb ik schijt aan NEK kleurtjes, dat hele FCI stamboom kan me ook gestolen worden. Stamboom kan tenslotte via andere verenigingen ook opgemaakt worden, daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn. ;-) Dus wanneer er een NEK kleur is en de hond voldoet voor de rest wel zou ik die gewoon inzetten, en als je show wil lopen kan dat ook bij organisatie's waarbij een fci stamboom niet nodig is maar een ander ook al voldoet.
Afbeelding

Frenske
veteraan
veteraan
Berichten:1262
Lid geworden op:20 jan 2019 18:16

Re: Straks in nieuwsuur

Bericht door Frenske » 10 aug 2019 21:44

Wat denk je dan van deze prachtige Franse Bulldog dame Desiree?
Nogmaals: Er zijn allang fokkers die, geen last en moeite hebben met die wet, omdat ze al aan de eisen voldoen.

Van de Loveboat:

http://www.vandeloveboat.nl/nieuwe-aanwinst-2/

Frenske
veteraan
veteraan
Berichten:1262
Lid geworden op:20 jan 2019 18:16

Re: Straks in nieuwsuur

Bericht door Frenske » 10 aug 2019 21:48

Sorry vergeten er bij te posten, zijn dr al vanaf 14 sept 2018

http://www.hawbucks.nl/franse-bulldog/nest-3-fotos/

Frenske
veteraan
veteraan
Berichten:1262
Lid geworden op:20 jan 2019 18:16

Re: Straks in nieuwsuur

Bericht door Frenske » 11 aug 2019 08:57

Dit is ook een fokker, die zich geen zorgen hoeft te maken, over die wet.
Hoe meer je gaat zoeken, hoe meer goede fokkers je vind, waarvan ik denk, dat zouden betere en goede voorbeelden zijn geweest ipv. de mevr. "K" , met al die kortsnuiten op de bank, met die krasse uitspraken.

https://bullsofcrown.nl/

Frenske
veteraan
veteraan
Berichten:1262
Lid geworden op:20 jan 2019 18:16

Re: Straks in nieuwsuur

Bericht door Frenske » 11 aug 2019 10:31

Omdat ikzelf 2 NEK-ers heb zal ik hem maar aftrappen Desiree.

Je moet daar toch ook wel heel voorzichtig mee zijn, los van die nieuwe wet.
Ik denk dat, als je onder de meest goede omstandigheden, best wel kleurtjes kunt fokken, Kijk bijv. bij de Web en haar kleurlingen. Niks mis mee.

Ze zijn momenteel waanzinnig populair. (Ik heb er trouwens niet bewust naar gezocht), het is me, want ik wilde ik een Franse Bulldog dat stond vast, echt "overkomen". Had niks met de fokster te maken, daar was ik al uit, maar toen ik Frenske daar zo zag liggen, wist ik werkelijk niet wat ik zag, en zou ik er geen "klik" mee hebben gehad, had ik hem bij wijze van spreken wel bewonderd, maar ik ging eigenlijk voor zijn standaardkleurige zus.

Ik denk wel, met de issues die kleurtjes met zich meebrengen, dat het supergevaarlijk is mbt. broodfok.
Je hebt dan al een pup van twijfelachtige afkomst, die gezondheidsproblemen en uiterlijke kenmerken en dan ook nog eens een kleurtje. is toch wel eng. Ik zou dr iig. geen kopen, al staat MP er op dit moment vol mee.
En ook geen van een "gelegenheids-nestje" van een particulier (lees pretnest), daar geloof ik sowieso niet in ook bij het kopen van een pup, want die testen meestal helemaal niet, en vinden gewoon 2 volwassen honden "leuk" en fokken daarmee, omdat ze eigenlijk meestal zelf graag een pup van hun bulletje willen.

Zomaar een gedachte van een bullenbezitter, ik ben geen fokker dus ik kan die dingen niet uitleggen, dat laat ik dan toch liever echt aan fokkers over.
Dus mss dat de Web er eens haar lichtje over kan laten schijnen...………. zodat we een beetje kennis kunnen opdoen, mbt. kleurtjes?

Driz
adult
adult
Berichten:386
Lid geworden op:07 apr 2018 12:16
Contacteer:

Re: Straks in nieuwsuur

Bericht door Driz » 11 aug 2019 11:18

Frenske schreef:
11 aug 2019 10:31
Omdat ikzelf 2 NEK-ers heb zal ik hem maar aftrappen Desiree.

Je moet daar toch ook wel heel voorzichtig mee zijn, los van die nieuwe wet.
Ik denk dat, als je onder de meest goede omstandigheden, best wel kleurtjes kunt fokken, Kijk bijv. bij de Web en haar kleurlingen. Niks mis mee.

Ze zijn momenteel waanzinnig populair. (Ik heb er trouwens niet bewust naar gezocht), het is me, want ik wilde ik een Franse Bulldog dat stond vast, echt "overkomen". Had niks met de fokster te maken, daar was ik al uit, maar toen ik Frenske daar zo zag liggen, wist ik werkelijk niet wat ik zag, en zou ik er geen "klik" mee hebben gehad, had ik hem bij wijze van spreken wel bewonderd, maar ik ging eigenlijk voor zijn standaardkleurige zus.

Ik denk wel, met de issues die kleurtjes met zich meebrengen, dat het supergevaarlijk is mbt. broodfok.
Je hebt dan al een pup van twijfelachtige afkomst, die gezondheidsproblemen en uiterlijke kenmerken en dan ook nog eens een kleurtje. is toch wel eng. Ik zou dr iig. geen kopen, al staat MP er op dit moment vol mee.
En ook geen van een "gelegenheids-nestje" van een particulier (lees pretnest), daar geloof ik sowieso niet in ook bij het kopen van een pup, want die testen meestal helemaal niet, en vinden gewoon 2 volwassen honden "leuk" en fokken daarmee, omdat ze eigenlijk meestal zelf graag een pup van hun bulletje willen.

Zomaar een gedachte van een bullenbezitter, ik ben geen fokker dus ik kan die dingen niet uitleggen, dat laat ik dan toch liever echt aan fokkers over.
Dus mss dat de Web er eens haar lichtje over kan laten schijnen...………. zodat we een beetje kennis kunnen opdoen, mbt. kleurtjes?
Zolang je niet alleen op kleur fokt is er mijn inziens niet zoveel aan de hand. Uiteraard moet er dan wel gewoon getest worden en geen 2 merle's op elkaa bijvoorbeelr. Maar ik zie NEK kleuren mits goedgekeurd en geschikt voor de fok alleen maar als uitbreiding van een genenpoel.
Huiskamernestjes heb ik zelf niks op tegen maar dan wel gewoon netjes laten testen graag. Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand met een teef denkt dat het misschien wel eens leuks is om er 1 nest mee te doen en zelf een hond daarvan aan te houden. Als dat netjes gebeurd, met of zonder stamboom heb ik daar niks op tegen. Graag zelfs, ik denk dat hondjes bijna geen betere start kunnen krijgen dan gewoon ter wereld komen in een liefdevol huishouden dat niet aan poespas doet maar gewoon eenmalig een nestje wil. ;-)
Stel voor jij zou ooit met Trijntje een nestje willen doen. Met alleen maar goede bedoelingen. Dan is daar helemaal niks mis mee en als ik dan een pup zou zoeken zou ik zomaar bij jou uit kunnen komen. ;-)
Afbeelding

Frenske
veteraan
veteraan
Berichten:1262
Lid geworden op:20 jan 2019 18:16

Re: Straks in nieuwsuur

Bericht door Frenske » 11 aug 2019 19:20

Jajaja, als jij dan de vroedvrouw zou zijn en met je hele club hier kwam wonen zolang, die puppen hier zouden rondlopen, dan kreeg je dr eentje voor niks en was je en passant bij de bevalling geweest.
Nee joh, ik zou het niet aankunnen.
Dan moest ik een werpkist, waar een bed bij zou moeten kunnen want ik ging er niet bij vandaan, en in the end zou ik vast heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel bulletjes in huis hebben voor altijd, want ik zou nog niet eens kunnen kiezen uit al dat grut, die zouden me even lief zijn.

Trijntjes vader is overigens een lilac.

Deze fokkers zijn ook geweldig goed met hun honden en heel lieve mensen. Ze gaan volgens mij helemaal op kleurtjes over.
Zijn net over de Duitse grens bij Enschede.

Ik had bijna Hollywood (staat ook op hun pagina) in huis gehad.

https://www.facebook.com/Französische-B ... 339199773/

Frenske
veteraan
veteraan
Berichten:1262
Lid geworden op:20 jan 2019 18:16

Re: Straks in nieuwsuur

Bericht door Frenske » 11 aug 2019 20:08

Trouwens een tip voor pupkopers:

Als je een goede pup wil kopen bij een goede fokker van welke kleur dan ook of standaardkleur uiteraard, en er is bij hun (nog) geen nestje, dan zal een goede fokker (trots op de geteste offspring van zijn eigen reuen en teven uit zijn kennel) je heus wel een adres(sen) geven van fokkers/mensen die een nestje hebben liggen, afkomstig van een hond uit hun eigen kennel. Of pups van een reu die "uitgeplaatst" is.

Dan vergroot je je kansen, om toch een pup uit een bepaalde kennel of lijn te krijgen.

Plaats reactie